Recruitmentstrategie

De meerwaarde van een goede recruitmentstrategie voor bedrijven
Het op orde hebben van de recruitmentstrategie kan een grote impact hebben op de winst van je organisatie. Onterecht wordt recruitment vaak enkel nog gezien als kostenpost, terwijl een goede recruitmentstrategie de basis legt voor jouw bedrijfssucces en wel degelijk bijdraagt aan de winst.

Empty seat kosten
Nieuwe vacatures ontstaan door wisselingen of doordat bedrijven groeien. Er valt een gat door iemands vertrek, er ontstaan nieuwe functies of er is meer uitvoeringskracht nodig. Door de juiste mensen te vinden en vacatures in te vullen wordt het bedrijf in staat gesteld die taken uit te voeren die naar de beoogde doelen leiden. Iedere dag dat een vacature niet is ingevuld (empty seat) kost dit je geld.

Retentie. Het behoud van personeel door de juiste personen te werven, zorgt voor stabiliteit in je organisatie. Veel wisselingen in de organisatie zorgt voor onrust, ontevredenheid en een toenemende werkdruk door overdracht en inwerkperiodes. Daarnaast zorgt het opnieuw moeten vervullen van een positie na een verkeerde aanstelling natuurlijk voor nieuwe wervingskosten.

Imago van de organisatie
Op de lange termijn betaald een goede recruitmentstrategie zich ook uit. Door continu in contact te zijn met kandidaten die bij de organisatie passen zal het invullen van nieuwe vacatures makkelijker worden. Door het versterken van het bedrijfsimago op de banenmarkt zal het aantal aanmeldingen van mensen die bij jou willen werken ook toenemen. Kandidaten die een positieve ervaring hebben gedurende het wervingsproces, zullen vaak positiever denken over het merk en de organisatie.


“Een goede recruitmentstrategie verhoogt de winst van je onderneming, verhoogt de werkfsfeer en draagt bij aan een goed imago van de organisatie”


Ervaring


De afgelopen jaren ben ik voor verschillende bedrijven verantwoordelijk geweest voor de recruitmentstrategie. Ik heb honderden kandidaten het recruitmentproces zien doorlopen en zo goede en ook leerzame ervaringen op gedaan. In enkele maanden heb ik meer dan 200 monteurs in de Duitse telecommunicatiemarkt geworven, ben jarenlang verantwoordelijk geweest voor het zoeken van centrale verwarmingsspecialisten op zelfstandige basis en heb recruitment uitgevoerd voor de interne organisaties om support medewerkers, klantenservice, werkvoorbereiders, project-, account- en operations managers te vinden.

Kijk naar het volledige model
Ik ben geen corporate recruiter die op zoek gaat naar dé juiste kandidaat voor één openstaande vacature. In plaats daarvan kijk ik naar het volledige recruitmentmodel en de processen daarachter.

Heb je jouw doelgroep goed genoeg gespecificeerd? Waarom zouden zij voor jou aan de slag gaan? Via welke kanalen werf je? Welke content gebruik je? Hoe zien jouw interne recruitmentprocessen eruit? Hoe monitor je jouw kandidaten/leads? Welke inzichten heb jij in je resultaten?

Alvast een aantal tips? Lees hier verder: 7 tips hoe je je vacatures wel invult

Zorg dat recruitment jouw bedrijf in staat stelt ambitieuze doelen te behalen

Ik help bedrijven die continu groeien en behoefte hebben aan nieuw (extern) personeel. Bedrijven die het lijstje met vacatures zien groeien, in plaats van afnemen. Deze bedrijven kunnen hun strategische doelen en groeiambities niet bereiken doordat de organisatie en het uitvoerende vermogen onvoldoende meegroeit. Ik kijk graag met jou mee in hoeverre de huidige recruitmentstrategie en -systeem voldoet en waar nog verbeterd kan worden.

Direct naar

Copyright © 2023. All rights reserved.